WSSF6262


Roberto Pugliese
Hipogheios real time performance, interactive video
2021

Costanza Savarese, vocal performer
Alberto Popolla, clarinetto basso e basso elettrico
Daniel Bacalov, percussioni
Roberto Pugliese, electronics & visuals


This project, conceived by Roberto Pugliese, combines music performance with video and sound art, creating a continuous relationship of synergy between elements from artistic sectors different. Pugliese's live electronics settings, in counterpoint with Bacalov's percussion, create fertile ground for Costanza Savarese's extended vocality and the improvisation of Alberto Popolla. The sound of the voice and instruments is processed in real time by Pugliese who, in turn, has the ability to modify the electronics in response to the activity of the performer and the musicians themselves. The multi-media nature of the concert performative, it is therefore managed in real time thanks to the continuous feedback between the various components in the incessant creation of iridescent and meaningful structures that envelop the audience in a total, fluid and dense work of art. Presented for the first time at ArsElettronica 21, Hipogeios is proposed to the Madre in one new version, expressly dedicated to the museum and its users.
Gianfranco Tedeschi (double bass) and Gilda Buttà (piano) participated in the drafting of the electronic track. The styling of Costanza Savarese is curated, for this event, by Viviana Crosato.




Hipogheios Performance in tempo reale, video interattivo
2021

Costanza Savarese, vocal performer
Alberto Popolla, clarinetto basso e basso elettrico
Daniel Bacalov, percussioni
Roberto Pugliese, electronics & visuals


Questo progetto, ideato da Roberto Pugliese, unisce music performance a video e sound art creando un continuo rapporto di sinergia tra elementi provenienti da settori artistici differenti. Le ambientazioni di live electronics di Pugliese, in contrappunto con le percussioni di Bacalov, creano terreno fertile per la vocalità estesa di Costanza Savarese e l’improvvisazione di Alberto Popolla. Il suono della voce e degli strumenti è processatoin real time da Pugliese che, a sua volta, ha la possibilità di modificare l’elettronica in risposta all’attività della performer e dei musicisti stessi. La plurimedialità del concerto performativo, è quindi gestita in tempo reale grazie ai continui feedback tra i vari componenti nell' incessante creazione di strutture cangianti e pregne di significati che avvolgono il pubblico in un'opera d'arte totale, fluida e densa. Presentato per la prima volta ad ArsElettronica 21, Hipogeios è proposto al Madre in una nuova versione, espressamente dedicata al museo e ai suoi fruitori.
Hanno partecipato alla stesura della traccia elettronica Gianfranco Tedeschi(contrabbasso) e Gilda Buttà (piano). Lo styling di Costanza Savarese è curato, per questo evento, da Viviana Crosato.